PODCASTEN OM KUNDETYPER | Episode 24

Episode 24: Sådan bruger Deco Group kundetyper i hverdagen

I episode 24 har Morten Kyvsgaard besøg af Lise-Lotte Hansen, CIO hos Deco Group. Her snakker de om, hvordan Deco Group benytter Emotionelle Kundetyper® i deres daglige arbejde. 

De kommer bl.a. ind på, hvordan Lise-Lotte fik interesse for kundetype-metoden, hvordan hun fik det implementeret i organisationen, og hvordan det har ændret Deco Groups måde at arbejde på.

Derudover uddyber de, hvordan en rådgivning blev startskuddet til at bruge Emotionelle Kundetyper® i både marketing, salg, produktudvikling og kundeservice. Ud fra en værktøjskasse og ‘sundhedstjek’ af deres brands laver de nu konsekvent kommunikation til deres valgte kundetype. 

Er du blevet nysgerrig på at vide endnu mere om Emotionelle Kundetyper®,
har vi her et par forslag til at komme godt igang

Rådgivning

Det kan være en god idé at få hjælp til finde den kundetype, der passer bedst til jeres brand og virksomhed.

Få rådgivning i valg af kundetype til jeres brand her >

Kundetypebogen

Få en grundig introduktion til   segmenteringsværktøjet Emotionelle Kundetyper®, dets tilblivelse samt den optimale anvendelse i “Lommebogen – Emotionelle Kundetyper®”

Køb bogen her >

Redskaber

Med vores enkeltstående redskaber. kan du arbejde målrettet med specifikke indsatser i jeres markedsføring.

Ordlister til kundetyperne >

Farveguide til kundetyperne >

Transskription

Morten Kyvsgaard
Velkommen til en ny episode af podcasten om kundetyper. I dag har vi en gæst med, Lise Lotte Hansen fra Deco Group. Og det har vi, fordi vi skal snakke om, når kundetyper egentlig er bedst, synes jeg. Det er, når de kommer ud at leve i praksis.

Lise-Lotte Hansen
Præcis.

Morten Kyvsgaard
Og det er derfor, du er med. Og tak fordi, at du ville rive noget tid ud af kalenderen.

Lise-Lotte Hansen
Det var så lidt.

Morten Kyvsgaard
Fedt.

Lise-Lotte Hansen
Det var så lidt.

Morten Kyvsgaard
Fedt. Lise Lotte, vi skal snakke om jeres rejse med kundtyper. Og du har jo taget kundtypeuddannelsen også. Den kommer vi også tilbage til. Men allerførst, så er det lige, at folk de er med på hvem I er. Kan du ikke give dig selv og Deco Group en lille introduktion?

Lise-Lotte Hansen
Jo, det kan jeg godt. Deco Group sælger alt muligt inden for gardiner, solafskærmninger, markiser, pergola, screens, og nu bliver det teknisk for folk, og det er egentlig bare markiser og gardiner, og det indeholder så alt muligt andet. Og vi figurerer i seks lande. Fem lande, sorry, og har seks brands, som jeg er ansvarlig for. Og vi er en del af en kæmpe organisation, som er amerikansk,
som har 100 virksomheder i verden, og der er vi i al beskedenhed nogle af de dygtige i Europa. Så vi sidder med i rigtig mange af de internationale fællesskaber også. Ja, og vi arbejder med trade, altså det vil sige, at vi sælger gennem forhandlere, Bilka, Bauhaus, Jysk osv. Vi har vores egen webshops, og vi har også vores egen shop at home,
som man kalder det koncept, hvor man har gardinbusser, der kører ud og besøger kunder i deres hjem. Og der har vi en hel masse forskellige brands, og det er jo det der med at holde tungen lige i munden med så mange brands og forskellige lande, forskellige markeder.
Hvad er det for nogle

Morten Kyvsgaard
brands, I har? Nogle, man kender sådan?

Lise-Lotte Hansen
Nej, når jeg siger brands, så mener jeg egentlig de her websites, altså deres, det er forretningerne. Fordi selve produkt brands, det er meget begrænset. Altså det er noget, folk de køber hver 6-7 år. Så hvis du spørger og gå ud og lave kundeundersøgelser, så er der ikke ret mange gardin brands, der er kendte. Så på den måde er det mere virksomheden, altså forretningen, man nu sælger de her produkter igen, man forsøger at gøre til et brand.

Morten Kyvsgaard
Du har jo titlet CIO. Hvad dækker det over i konteksten af marketing her
Ja, jeg vil næsten ønske, du ikke havde spurgt, fordi jeg hader det spørgsmål. Fordi for det første havde jeg titler, og for det andet så er jeg også ligeglad med titler, fordi jeg plejer at sige, jeg sidder i direktionen, og jeg er med til at lægge strategierne, og mit arbejde det er at omsætte strategierne til handling. Og det kan være hvad som helst. Det kan være, at jeg arbejder med IT, det kan være, at jeg arbejder med marketing, det kan være, at jeg arbejder med kundeservice. Det kan være hvad som helst. Hvad der skal til for at omsætte strategien til virkelighed.

Lise-Lotte Hansen
Men selvfølgelig, når man er en stor amerikansk koncern, så går de meget op i organisationsdiagrammer, titler og hvad du laver, og hvad ansvar du har. Så på papiret er jeg ansvarlig for vores e-commerce, og for vores IT og for vores marketing. Men jeg holder mig ikke altid inde for det .

Morten Kyvsgaard
Jeg har sådan en fornemmelse af, at du er sådan lidt et helikopter-menneske, der ligesom leverer rundt i alting.

Lise-Lotte Hansen
Jeg leder lederne, og det vil sige, at jeg leder jo de ledere, som har en rolle i de forskellige projekter, eller strategier, eller retninger, vi er på vej i. Så det kan være hvad som helst. Og vi arbejder jo tæt sammen, og vi bruger hver vores styrker, og min styrke det er at flytte mennesker. Så jeg kan jo være i alle mulige afdelinger på alle mulige tidspunkter. Og det er nok sådan, det fungerer.

Morten Kyvsgaard
Nå, det er jo kundetyper, vi skal snakke om Lise Lotte. Hvor starter, hvordan ser verden ud hos jer, før du kender til noget med kundetyper?

Lise-Lotte Hansen
Da jeg møder det allerførste gang, det er faktisk, hvor jeg ansætter en ung mand. Det bliver han glad for, at jeg kalder ham, fordi han er faktisk midt i 40’erne. Men jeg synes stadigvæk, at han virker som en ung mand. Og ham ansætter jeg, og han skal egentlig sidde med et mindre projekt, hvor han skal lave noget proof of concept på vores nye email marketingstrategi, og vi har mange fede samtaler
på kontoret, da vi går i gang med det her arbejde, og han snakker lidt om det her emotionelle kundetype, og han nævner det en gang imellem. Jeg kendte det ikke lige, og jeg tænkte, ja, fint nok, det er nok sådan noget marketingstrategi. Ja, det passerer lidt. Så på et tidspunkt siger han, er det egentlig okay, at jeg lige tager en bog med, jeg synes, du skal læse? Jo jo, tænker jeg, det var da fedt. Altså, sådan en enorm, frisk mand, der kommer og vil lære chefen, at nu skal hun lige læse den her bog.
Så han kommer smækket en bog på bordet, og der må jeg ærligt indrømme, der lå den faktisk i nogle uger.

Morten Kyvsgaard
Du har også lige fortalt mig lige før, at du har en anelang, altså du læser mange bøger.

Lise-Lotte Hansen
Jeg læser rigtig mange bøger, og det er primært lydbøger, og den her, den var faktisk ikke på lydbog. Nej. Det synes jeg så, I skal få fikset.

Morten Kyvsgaard
Det er den nu.

Lise-Lotte Hansen
Godt, okay. Det var den ikke på det tidspunkt. Nej. Så den lå på mit bord, og jeg tænkte, så var der en forlænget weekend, hvor den så rimelig let læselig ud, vil jeg sige. Så var der en forlænget weekend, så tænkte jeg, nu må jeg sgu hellere tage den bog med hjem, så jeg kan give ham noget feedback. Og det var jo ret fedt, at han kom og gav mig den her bog, og jeg tog den med hjem og slugte den hen over weekenden. Og tænkte, det var egentlig meget interessant. Og så må jeg indrømme, så kom den til at ligge på bordet lidt endnu. Men den havde læret sig i baghovedet, som jeg vil sige, de fleste bøger, jeg læser, dem tager jeg mange noter på,
og tager dem også sådan lidt, at jeg har nogle. De gemmer sig, og så bliver de hævet frem, når jeg skal bruge dem. Og det gjorde den her sådan set også.

Morten Kyvsgaard
Hvad var det, du hæftede dig ved?

Lise-Lotte Hansen
Jamen, det var det her med, og det ved jeg godt, det er noget, man siger, før man ligesom sådan har sat sig rigtig ind i det. Men jeg tænkte lidt det her med, det mindede mig lidt om det her med profiler, altså discprofiler, som jeg godt ved, det er det ikke. Men det var noget af det, der var noget i det, som jeg tænkte, der er noget med mennesketyper, som interesserer mig i den. Og så var der noget med det her med, at det lugtede lidt af metode, altså metodik, mere end
noget nyt fancy. Det lugter lidt af gammel vin på nye flasker, og det kan man godt opfatte meget negativt, men for mig er det faktisk meget positivt. Og det kan jeg godt uddybe, hvis det skulle være. Men det er fordi, for mig har det altid været forbundet med, at det faktisk godt kan være noget af det, der flytter allermest. Når man sidder i en stilling generelt, hvor man har mandat til at tage nogle beslutninger,
så bliver man også bombarderet. Den her konsulent kan løbe din virksomhed igennem, og vi har faktisk lige kigget på dit website, og du skal gøre sådan og sådan, og vi har en CEO-ekspert, og vi har dit dut dat. Og man bliver bombarderet med ting, som altid ender ud i, at du skal købe noget nyt. Og med det her værktøj, så er du bare godt kørende. Ellers så skal du købe nogle timer osv. Og jeg plejer sådan at være rimelig hård og har sådan nok et rimeligt panser, at man skal
igennem, for jeg gider at bruge flere timer på det. Men der, hvor jeg som regel bliver interesseret, det er, hvis man ringer og siger, at man har en metode, altså en ny metodik at arbejde med noget velkendt. Så er jeg meget lutterhører, fordi jeg har meget den opfattelse, at der er egentlig ikke nogen strategi, der flytter en virksomhed. Der er ikke et eller andet værktøj, du kan købe, og så er du bare, så kører det. Det er mennesker, der flytter virksomheder.
Og hvordan flytter mennesker virksomheder? Det gør de, ved at man arbejder med deres adfærd og deres motivation. Og den måde, man nogle gange kan ændre det på, det er jo ved at få en ny metode, så man bliver opmærksom om, at nu gør jeg egentlig det, jeg plejer at gøre, men jeg gør det på en ny måde. Så man flytter fokus fra, at noget bare var en vane, til at man pludselig er meget opmærksom på, at man gør noget nyt. Og så er det en dag, at det faktisk er blevet til en vane. Men det er sådan den måde, jeg synes, metoder er interessante.
Og det har jeg oplevet flere gange i min karriere, det er de ting, hvor jeg siger ja til noget, som er nye metodikker. Det er der, hvor jeg føler, at vi skaber stor gevinst. Og det var der noget af i den bog. Og det lugtede rigtig meget af metoder. Nye metoder og gøre noget velkendt på. Og det kunne jeg godt lide.

Morten Kyvsgaard
Men den fik lov at ligge lidt?

Lise-Lotte Hansen
Den lå der sgu alligevel lidt, ja. Men så fik vi et akut problem på et tidspunkt, med et af de her seks brands, der bøvlede vi lidt med den identitet, vi havde skabt. For der var for meget tjubange, og det at købe nye gardiner, det er sgu ikke sådan tjubange, for det er en mere grundig overvejelse. Så vi skulle væk fra det her tjubange univers, som jeg kaldte det, vi havde fået skabt.
At det var pingpong, let, kom, det er lige til. Vi fik så det for dig, bup bup. Det ramte bare ikke. Og så var det, jeg tænkte, nå ja, det kunne da godt være, at vi skulle prøve at række ud til Institut for Kundetyper, og lade dem lege med lige netop den her specifikke case. Fordi kunne de lave noget på den, så kunne det jo være, at vi kunne bruge det til noget dernede. Og det var sådan set på den måde, det startede.

Morten Kyvsgaard
Og så kan man sige, altså du prøver jo mange, som du selv siger, du bliver præsenteret for mange ting. Der er folk, der kommer med alle mulige gode idéer, i bedste tro om, at de kan flytte noget. Var der nogle barriere i forhold til det at komme i gang med at arbejde med kundetyper, som stod i vejen for at komme i gang med det sådan rigtigt?

Lise-Lotte Hansen
Lige for mig vil jeg sige, at jeg skal egentlig ikke spørge nogen om lov. Så på den måde var der ikke nogle barriere ved, at jeg skulle overbevise nogen. Jeg kunne sagtens række ud, og hvis jeg var overbevist, så ville processen fra at være overbevist til at sige ja, den ville være forholdsvis let. Så jeg tror, det handlede om, at jeg ligesom skulle se lyset først. Så på den måde var der ikke nogen barriere for mig,
men det vil der nemt kunne være. Altså tidligere i mit arbejdsliv ville jeg have siddet i situationer, hvor det ville have været det her med at skulle overbevise hinanden om, skal vi bruge penge på det her? Der ville jeg helt sikkert have stået i sådan en situation, men lige det job, jeg har i dag, så er det ikke den situation, jeg er i.

Morten Kyvsgaard
Hvordan tacklede I det her med målgrupper før? Var det den der mere klassiske?

Lise-Lotte Hansen
Fuldstændig. Det var jo, at vi arbejdede med personer, og man baserede det meget på. Det har jo været meget det her med at tage en masse kunder, eksisterende kunder, tidligere kunder, analysere på dem, finde fællesnævnerne, proppe dem ned i kasser. Det er det, jeg kalder livsstilsmosaiker. Man propper dem ned i nogle forskellige kasser, og så har man en målgruppe. Og så går man ud og arbejder med look-alike audience, hvor man siger, at vi skal finde flere af dem her, fordi lige dem her, de plejer at købe. Og det er jo det, som den vender lidt på hovedet, den her måde at arbejde på.
Og det er der, hvor jeg synes, det er mere en metode. Altså en ny metode at kigge på kunder på. Så ja, meget traditionelt har vi arbejdet med det tidligere.

Morten Kyvsgaard
I kommer sådan ligesom i gang med det her, I skal ligesom have implementeret det her. Hvordan fungerer det rent lavpraktisk, bare sådan lytteren derude får en idé om, hvordan fik I det her implementeret, hvordan fik I det ligesom brugt i Deco Group?

Lise-Lotte Hansen
Vi startede lidt ud med at have en rådgivning på det her brand, hvor vi havde den her tjubang identitet, vi gerne ville arbejde lidt med. Og jeg vil sige, noget af det, som jeg virkelig synes, at Jannie gjorde utrolig stærkt, det er det her med, at hun får simpelthen kunden til at føle, wow. Og den der wow-følelse, den kunne jeg godt mærke. Shit, den er stærk. Og der havde man sådan lidt den gruppe, der nu var med i den her rådgivning, der sad vi nogle stykker. Der sad man
lidt og tænkte, åh, hvordan får jeg givet den her wow-oplevelse videre til hele marketing? Det kunne jeg godt mærke, at der var noget der, hvor jeg tænkte, det var stærkt.

Morten Kyvsgaard
Hvad mener du med wow?

Lise-Lotte Hansen
Jamen, det er sådan en aha-oplevelse, den måde, hun ligesom laver rådgivningen på. Nu har jeg jo efterfølgende selv taget uddannelsen, så nu ved jeg godt, hvad det var, hun gjorde, men da man sidder der første gang, så er det nogle steps, du kommer igennem, hvor du først tænker, nå nå, mainstream spørgsmål, fint nok, godt, hun spørger mig det. Du ved, der var sådan en følelse af, jamen det er da sådan, hun stiller bare nogle almindelige spørgsmål. Men til sidst, så var der sådan en form for, hold da kæft, det kan da godt se. Og den synes jeg faktiskisk hun var stærk i
altså det hun var god til altså som måske også er noget af det jeg beundrer ved det, fordi jeg selv er lidt god til at have foden på speederen det var at hun hele tiden, du ved, hævede foden fra speederen, træk tempoet lidt ud ro på, vi kommer derhen og det kunne jeg godt lide, altså den måde hun holdt igen og holdt igen, og så pludselig så får man den her følelse, kæft nu kan jeg se det og du kender godt det der med
at man kan være ubevidst inkompetent. Man starter med at tænke, jeg har den, jeg fanger det, jeg har styr på det, jeg ved, hvad du mener. Altså, du behøver det ikke. Ja, tak, kan jeg smutte nu, fordi jeg har fattet det. Og den måde, man sådan, hun får trukket en ned i bevidst inkompetent, hvor man pludselig tænker, hold da kæft. Det synes jeg var stærkt, og det synes jeg faktisk, hun gør pissegodt. Og det var det, jeg kalder wow-oplevelsen. Det var, når man bliver trukket igennem den her inden
for et par timer, og faktisk sidder og tænker, jeg troede, jeg vidste alt. Det gør jeg ikke. Men hold kæft, jeg vil gerne vide noget mere. Og det må da være ret stærkt salgsmådeat sælge på.

Morten Kyvsgaard
Så hun får ligesom lavet nogle lunser, lagt nogle lunser af kød ud, og så er der vel noget, og forestiller mig, noget til to do listen at arbejde med på det brand, ud over at du gerne vil have det implementeret ved andre brands.

Lise-Lotte Hansen
Men jeg blev ret hurtigt hooked på, at jeg godt kunne se, hvis jeg skal på alle brands i forskellige lande, med samme stab, jeg har de der 14 marketingfolk ansat, og de arbejder faktisk på alle brandsene. Så det der med at holde tungen lige i munden, jeg kunne godt se, at det her griber om sig. Fordi jeg kunne godt mærke, at det vil jeg ikke kun gøre på ét brand, det her. Det bliver simpelthen noget til at rulle ud. Så jeg fandt hurtigt ud af,
at det var en større proces. Og det er nok i vores organisation, med den størrelse, den ville være ret cool, hvis vi havde en, der kunne det selv. Fordi jeg er egentlig ikke noget imod, at man nogle gange bare, eller bare, man bruger et bureau, et konsulent, og man så køber nogle timer, eller får noget rådgivende. Det er sådan set fint nok. Men jeg kunne godt se ret hurtigt, at det her ville være givende for os, at kunne det selv. Fordi det er jo en omgående proces.
Det er jo ikke noget, der stopper i morgen. Og med så mange brands og forskellige lande, hvor du skal ramme hele tiden, så tænkte jeg, det ville være stærkt at have det in-house. Det ville være en god investering for os. Hvor hvis man sad som selvstændig med sin egen lille webshop, og måske er ved at lave et site, der sælger golfrejser, eller man er en fysioterapeut, eller et eller andet, og man har et brand og et site, og man måske ikke har så mange ansatte, jamen så vil det give super god mening, at man måske køber noget hjælp
på jævnlig basis. Men for os kom jeg ret hurtigt frem til, at jeg bliver nødt til at klæde enten en anden på, eller gøre det selv.

Morten Kyvsgaard
Og du valgte?

Lise-Lotte Hansen
Jeg valgte at gøre det selv.

Morten Kyvsgaard
Og den vender jeg lige tilbage til, men jeg kan godt tænke mig det der med at snakke om, hvordan man får det implementeret ud i teamet. Fordi en ting er, at du er hooked, og måske en gruppe af medarbejdere er hooked, men I var 14?

Lise-Lotte Hansen
Der sidder 14 i marketing.

Morten Kyvsgaard
Og der var nogle af dem, der ikke lige var med på det første møde?

Lise-Lotte Hansen
Ja, bestemt. Og også nogle af dem, der slet ikke var ansat. Som blev ansat senere.

Morten Kyvsgaard
Hvordan får du den forgrenet ud ved dem? Hvordan får du den

Lise-Lotte Hansen
solgt ind? Jeg går en lang tur, fordi jeg godt ved, at jeg er blå profil, hvis man skulle være i tvivl. Så jeg ved godt, at nu skal du tage dig sammen Lotte,fordi det her skal køres ind med noget grønt. Så jeg vidste godt, at nu skal du på arbejde. Så nu skal du simpelthen trække vejret roligt, og du skal gøre det her i tempo,
så du får folk med. Og så prøvede jeg sådan at tegne det lidt på min tavle, og begynde at lægge en plan for, hvor starter vi, hvad gør vi, hvordan griber vi det andet, for vi skal hele vejen rundt. Simpelthen hele vejen rundt. Jeg skal have alle med på rejsen, men jeg kan ikke bare bombardere folk med min begejstring, fordi så får jeg dem bare ikke med. Så jeg var nødt til at lægge en af de der lange planer, som jeg på den ene side er meget, altså alle for utålmodig til,
men jeg også godt ved virker, så jeg tog mig sammen. Og så havde jeg også sådan en overbevisning om, at vi skal nok starte med, at det er os selv, altså marketing, der får den ind under huden, fordi at blive bombarderet med spørgsmål fra alle mulige, før man selv føler sig sej, det vidste jeg også, det ville knække dem. Så jeg tænkte, vi bliver nødt til at starte med os selv. Men selv, det var jo også, altså at få 14 mennesker med på rejsen. Så ja, altså jeg tog uddannelsen,
og den kan vi springe over hurtigt i princippet, for jeg fulgte jo selvfølgelig jeres helt almindelige uddannelsesplan, og eller, det gjorde jeg måske egentlig ikke, for jeg fik faktisk individuelt forløb. Man kan få et individuelt forløb og betale lidt ekstra på det. Og det passede rigtig godt i min utålmodige tankegang, fordi så fik jeg det jo lynhurtigt proppet ind. Jeg tror, jeg tog det på ganske få uger og gav den gas. Og det var skide sjovt. Så jeg
hurtigt kunne komme i gang, for jeg vidste også godt, at jeg skal jo ligesom lige være klar, før jeg går i gang. Og så fik vi egentlig talt os lidt varme på det her med at skabe sådan et academy, hvor mine medarbejdere skulle ind og tage nogle videokurser, og hvor vi ligesom fik skabt et lille uddannelsesforløb for alle 14 medarbejdere. Og inden det har jeg selvfølgelig et kick-off, kan man sige, hvor jeg præsenterer, hvad handler det her om,
og hvad skal der ske? Så jeg startede med at tage marketingafdelingen for sig selv, og de fik faktisk god ro og fred til at tage det her academy-uddannelsesforløb, vi havde bygget sammen, Jannie og jeg, så de ligesom kunne begynde at få en fornemmelse af, hvad jeg snakkede om. Vi kunne få samme sprog, så vi begyndte at tale samme sprog. Og det gjorde vi egentlig i noget tid, før jeg begyndte at tænke videre.
Og så har jeg egentlig lavet en præsentation og et kick-off til alle de forskellige grupper i virksomheden, altså til lederne, til andre ledere, hvor vi holdt os på top level. Og jeg har lavet til kundeservice-pigerne, hvor jeg tog udgangspunkt i nogle af de daglige henvendelser. Prøv at gøre det mere lavpraktisk. På den måde har jeg bygget forskellige introforløb
op, som passer til de enkelte afdelinger. Et til salg, et til produktfolkene, et til sælgerne, og til kundeservice, og til ledere, og selvfølgelig vores eget marketing team. Så på den måde fik jeg lavet individuelle præsentationer, som jeg gik igennem, som tog typisk to til tre timer, hvor mit mål det var, at få skabt den her wow-effekt,
i de forskellige afdelinger. Og det synes jeg faktisk lykkedes meget godt. Og pludselig så blev det sådan noget med, at vi gik og talte om farver, og fik samme sprog, og der blev skabt sådan hurtigt, en helt fælles forståelse, for at når man fandt en ny idé, og jeg vil lige sige, det er et meget innovativt sted, jeg arbejder, hvor rigtig mange af lederne er de aller værste. De får nye idéer hver anden dag, og vi kæmper for
at sige, sov nu på dem, sov nu på dem, så vi ikke får sat 27.000 skibe i vandet hele tiden. Og der blev sådan en indforstået respekt om, at vi vender det lige med Lotte, fordi vi skal lige finde ud af, om det overhovedet passer på den kundetype, om det overhovedet er en god idé. Så det blev sådan et nyt sprog, hvor man ville sige, det er jo sådan set der, det starter. Jamen, det er ikke nogen god idé. Det vil den kun typisk ikke have. Nej. Nå, godt så. Og så kunne man
stoppe det der, fordi før var alt gode idéer, kan jeg fortælle dig. Altså, den, der har fundet, synes altid, at alting var gode idéer. Og det kunne også godt være en god idé, men måske bare ikke lige til vores målgruppe. Og den måde, at der ligesom blev sådan sat en stopklods op, vi skal lige snakke sammen først, det har også været rigtig stærkt.

Morten Kyvsgaard
Du har simpelthen, altså du har jo taget den hårde vej, vil jeg sige. Du har jo taget, ikke bare forgrenet den ud i marketing, men simpelthen forgrenet den ud i flere forskellige afdelinger. Vi vil jo snakke jo meget om det i podcasten her, men et brand er jo summen af alting. Ikke bare marketing, men også kundeservice, som du siger, produktudvikling

Lise-Lotte Hansen
og det hele. Ja, fuldstændig.

Morten Kyvsgaard
Så det der med at få det forgrenet, det er jeg ret imponeret over, at du simpelthen kører den så bredt allerede så tidligt og får den forgrenet ud.

Lise-Lotte Hansen
Men det er måske fordi, jeg ikke er marketingmanager, men jeg er leder af en marketing manager, at det er forskellen. Fordi en marketing manager ville nok have set det som et marketing værktøj. Men det gør man ikke, når man sidder i min stilling. Altså for mig, det undrer mig lige, når du siger det, fordi jeg har slet ikke tænkt det anderledes. Jeg har slet ikke på noget tidspunkt tænkt, at det kun var noget for marketing. Fordi når vi for eksempel, jeg kan give et eksempel, vores produktfolk, de går i gang med at lave sådan en, synes
de selv, og jeg er faktisk enig, mega fed mappe, som de kalder Designers Choice, hvor der er alle mulige fede produkter i, som designeren har udvalgt, fordi hun rejser rundt i hele verden og følger med i udviklingen. Og den kommer, de siger, den skal bare implementeres på alle brands. Og jeg tænker, det skal den ikke. For Designers Choice på den her grønne profil, det er ikke super godt. De vil faktisk bare have de 10 mest solgte varer. Ja. I en lille simpel folder. Og det der med, at man lige pludselig har sådan et værktøj,
så man faktisk kan påvirke også ny udvikling af produkter osv. Det synes jeg jo, det er for mig naturligt, at det starter der, og ikke kun i marketing.

Morten Kyvsgaard
Jeg tror nemlig også, det kommer bag på mange, at det egentlig er et konceptudviklingsværktøj, ligesom det er et marketingværktøj. Folk tror oprindeligt, at det er et marketingværktøj, og det er det også, det kan det også bruges til, men det får bare ikke den samme pondus, hvis man ikke også arbejder med alt det, der går forud for markedsføring.n. Men i så stor en organisation som jeg, så er det jo noget af benarbejde at give dem den her oplevelse og gøre det på den rigtige
måde og få et fælles sprog for det, ikke mindst. Jeg kan godt afsløre, at det er vel i år, at I starter med at implementere det her. Det er jo ikke noget, der er taget årrække.

Lise-Lotte Hansen
Nej, vi er i fuld gang, og vi er heller ikke færdige.

Morten Kyvsgaard
Nej, hvor er I henne med det?

Lise-Lotte Hansen
Vi kørte på den måde, for det skulle blive spiseligt. Så siger vi, at vi ikke kunne lukke alle brands, og så bare sige, nu laver vi dem om, og så åbner vi på ny, og så er vi bare perfekt. Det vidste vi jo godt. Det er urealistisk, ikke? Altså, vi ville tabe en million om dagen, hvis vi lukkede. Altså, det går jo ikke. Så vi bliver selvfølgelig nødt til at sige, vi gør det på den måde, vi laver sundheds-tjek. Men vi slog en streg i sandet og sagde, alt, hvad vi producerer fra nu af, der forholder vi os til det
ud fra den her metode. Ja. Så vi producerer ikke noget nyt, uden som minimum at forholde os til det. Nogle gange ville vi ikke kunne gennemføre den 100%, men vi forholder os til alt produktion fra i dag. Og den streg har vi sat. Og så har vi taget det, vi kalder sundhedstjek. Step by step igen med alle brands, hvor vi går i gang med at lave sundhedstjek. Finder de værste fejl, hvis man kan sige det sådan, som ikke matcher vores nye måde at se det på det.

Morten Kyvsgaard
Ja, altså I finder, undskyld, I finder, I har selvfølgelig mappet kundetypen for hver enkelt brand, og så er det retningsgivende for I, så laver det sundheds-

Lise-Lotte Hansen
Ja, lige præcis. Jeg vil sige, jeg involverede ikke hele marketingafdelingen, dengang jeg definerede vores emotionelle kundetyper på de enkle brands. Det gjorde jeg med nogle udvalgte, som kender virksomheden rigtig godt. Så det havde jeg selv på plads, kan man sige, og mit tætte team omkring mig. Så det var afklaret. Så de blev præsenteret for, at vi er de her farver på de her brands.
Fordi det tænker jeg, det kan vi ikke være 20 mand om at finde ud af. Det er vi en gruppe, som kender virksomheden til bunds og kan svare på de spørgsmål, man skal igennem og tage stilling til de ting. Så det var defineret. Og så har vi selvfølgelig sagt, så slår vi en streg i sandet, hvad vi producerer fremover. Det gør vi ud fra den viden, vi nu har i dag. Og så gik vi ellers også i gang med det her, vi kaldte sundhedstjek, fordi det var mere spiseligt.
Nu går vi siderne igennem, og så ser vi, hvor langt fra målet er den her side, altså den her webshop, den her website, hvor langt fra målet er vi. Og selvfølgelig også deres Zoom-kanaler osv., det hele, altså alt, hvad der ligger omkring et brand. Og så tog vi selvfølgelig det værste, det, der stak mest ud først. Og så på den måde, så arbejder vi os igennem, og det er jo en lang proces, altså vi er jo ikke færdige før, altså et eller andet sted bliver vi jo aldrig færdige.
Men altså, vi er først fået taget den store klump, når vi går ud af det her år. Og det har vi sat som deadline. Vi skal have været igen den store første runde på alle brands, når vi går ud af 24. Er der nogen

Morten Kyvsgaard
af de brands, som har krævet mere arbejde end andre, når I har holdt det spejl op? Altså, sådan… Lige pludselig bliver tingene jo tydelige, når man ser det gennem de briller, der hedder kundetyper. Har det ligesom givet…

Lise-Lotte Hansen
Ja, altså den, som startede det hele, den her, hvor vi var tjubang, det var den, der var værst, hvis man kan sige det sådan. Det var den, hvor der var mest arbejde at gøre. Og det er klart, når man skal transformere noget, som er i gang, fra noget, der ligger på den helt ene side af skalaen, til faktisk den helt anden ende af skalaen, så er det en sværere proces. Så det var nok den, der vi startede med,
som i princippet var den sværeste, men den lærte os så også rigtig meget, fordi at den er så svær. Men den greb meget om sig, fordi at den jo, altså der var også en masse omkring vores Trustpilot og hele vores måde at kommunikere i kundeservice på det her brand. Altså det var en af de svære, men også den med mest læring i. Så den var tung. Og egentlig var det vores mindste brand. Derfor havde jeg tænkt, så prøver jeg lige med den her.
Og stik næsen frem og finde ud af, hvad det her er for noget. Så det var egentlig fint nok, fordi den rummede lidt det hele, så vi fik lov at øve os i det hele. Men samtidig var det det mindste brand, så på en eller anden måde den mindste risiko at løbe. Og det var så vist, at det skal man så ikke være så nervøs for, fordi det flytter jo virksomheden i den rigtige retning heldigvis.

Morten Kyvsgaard
Ja. Der er vel også den anden side af mønten, der hedder, de ting, man gør rigtigt i forhold til nogle af de brands, fordi det kan jo ikke, selvfølgelig bliver det tydeligt, hvad man ikke gør rigtigt, men der er jo også nogle af de brands, der i sagens natur må være lykkedes med, som også har givet jer nogle indsigt i forhold til, hvad det er, vi gør rigtigt.

Lise-Lotte Hansen
Ja, ja, men det skabte næsten sådan en dans på marketinggangen, ikke sådan, fuck vi er blå, mand, prøv at se det her, det var sådan noget highfiver, jeg er blå, mand, har du set det, vi har lavet her, hold kæft, mand, jeg vidste, jeg var bare forud for, hvor min tid var, og du ved, altså jo, jo, der var, altså vi havde det vanvittigt sjovt, altså, fordi vi fik sådan det her fællessprog, og det, jeg synes, der er så fedt ved det, det er, at når man sidder som medarbejder i marketing, og arbejder med de forskellige brands, så har det jo egentlig tit været, og det er sådan en ting tilbage på efterfølgende,
sådan også tidligere i min karriere. Der er det jo tit, hvis folk kommer og præsenterer et eller andet, hvad kan du bedst lide? Det her eller det her, og jeg har tænkt at gå den her vej. Det bliver rigtig tit personligt. Nogle har jo lagt krop og sjæl i det her, og synes, det er det fedeste, de har lavet. Og så bliver det sådan, den kan jeg ikke lide. Selvfølgelig siger man det nok lidt pænere, men grovt sagt, så er det jo næsten personligt. Du siger jo, det kan jeg ikke lide. Hvor det gør vi jo ikke mere. Jeg tror ikke, det er den rigtige. Nej, den her kundentype vil jo…
Jeg tror, kundentypen hellere vil have et flueben her. Jeg tror faktisk, de vil have en firkantet ramme. Altså, det bliver lige pludselig sådan, at ingen føler det personligt. Alle er på bolden. Og det gør jo, at man får et team, synes jeg, i stedet for individualister, der forsøger at ikke bevidst, men ubevidst konkurrere lidt om, hvem har lavet det fedeste, hvem har lavet det mest nytænkende. Og det handler det ikke om nu.
Nu handler det om at bruge, man har ligesom, til hver brand har man en stor kasse med ingredienser. Og du skal bare gå ned i den kasse, og så må du tage ingredienserne, så må du lave lige præcis den kage, du vil. Ja. Bare du kun har taget fra den her kasse. Ja. Og det giver jo en frihed inden for en ramme, hvor du egentlig aldrig kan fejle. Og det kan jeg mærke er stærkt for dem, der arbejder med det.

Morten Kyvsgaard
Ja. Så nu siger du ramme. Nogen ville kalde det en spændende trøje.

Lise-Lotte Hansen
Og det tror jeg også er rigtigt. Ja. Men det skal man tænke over, når man rekrutterer. For der findes nogen, og jeg vil tro, at hvis du for eksempel havde et brand, som henvendte sig til den røde kundenprofil, og der vil jeg også mene, at nu har vi ikke nogen, der er røde, så det er ikke den, vi har beskæftiget os mest med. Men dermed er det jo nok at handle mere om at kigge ned i den her kasse og så tænke, at de her ingredienser skal skiftes ud hele tiden. Fordi hvis der ligger en ingrediens, som er for velkendt, og alle har set 100 gange, så skal den op i kassen.
Der skal noget i, som ikke plejer at være i den her kasse.Og det er jo en type profil, man så vil rekruttere. Hvor dem, der kan lide det her med frihed inden for en ramme, de passer godt til dit job. Så det har noget at sige, når du rekrutterer.

Morten Kyvsgaard
Jeg oplever selv, altså jeg har jo også været marketingprofessional og arbejdet med markedsføring før, at jeg kendte kundetyper. Og min egen opfattelse er, at der hvor det begynder at rykke, det er det der med, at man begynder personligt også at se nogle mønstre i, hvem man selv er, og holde sig selv ud af det der. Jeg forestiller mig, at dit team har oplevet lidt på samme måde, altså individuelt, man begynder at blive klog på, når man ser det her værktøj og bliver præsenteret for det, hvem er jeg mest? Og så kan man egentlig lægge sig selv lidt til siden, forstå mig ret, i brandets interesse, sådan at
når vi arbejder med det her brand, så er det ikke mig og mine interesser, der er på spil, det er som du siger, den fælles ramme, det er kundetypen, der er retningsgivende for, hvad for nogle beslutninger, der er de rigtige at træffe. Har det ikke også givet dem noget selvindsigt? Sådan fagligt?

Lise-Lotte Hansen
Jo, og jeg tror også, det giver dem noget ro. Fordi det er ikke dem som person, der er på spil. Nej. Som man får en i mulighed for. Jeg har ikke tænkt på det sådan helt før, men en marketingperson, som sidder og skaber content efter den gammeldags måde, er jo på en eller anden måde altid lidt til eksamen. Hvor det er lidt anderledes her, fordi der udvikler man nogle kompetencer. Som alle vi andre gør i andre typer af jobs.
Hvor det bliver måske mindre personligt, og der er ikke noget på spil hele tiden, og det er ikke dig som person, der er til eksamen. Altså, din chance for at fejle bliver simpelthen mindre. Men du har stadigvæk, synes jeg, masser af frihed. Og jeg ser masser af kreativitet, selvom det er den samme kasse, du dykker ned i hver gang, med de samme ingredienser. Så ser jeg masser af kreativitet. Fordi nogle gange er det
det der less is more. Du bliver jo faktisk tvunget til at være mere kreativ, fordi du har det her at lege med. Så jeg synes egentlig, fordi jeg tror også, når man starter med det, så tænker man, åh, bliver det en begrænsning. Men det har fakt. Men jeg synes faktisk, at vi har skabt noget endnu mere kreativt. Fordi du skal jo være kreativ. Jeg bruger tit min banankage, når jeg har snakket med nogle nyere medarbejdere om det.
Du får en masse ingredienser, men du ved jo også godt, at der findes mange banankager. Det ved jeg, jeg er meget glad for kage. Men der findes mange banankager. Der er nogle med lyschokolade, mørkschokolade, flere slags chokolade og forskellige glasurer. Og du kan lave dem i muffinformer. der er så mange forskellige varianter. Og det er jo det, du får nogle ingredienser, men jeg giver dig ikke opskriften. Den skal du skabe. Og det synes jeg faktisk, der kommer rigtig meget kreativt ud af.

Morten Kyvsgaard
Jeg kan sagtens genkende det der med at have ting på spil. Altså man har en i sig selv ude. Jeg tror rigtig mange har sagt selv med, når de har arbejdet med markedsføring. Det er også derfor, at altså, bare sådan et konkret eksempel, når man lægger et opslag op på LinkedIn, der er der mange, der har den der med, at jeg skal have eks. antal likes ellers så piller jeg væk igen. Fordi det er mig selv, der er på spil her, i stedet for at se på sig selv som noget herude. Det er ikke mig, jeg adskiller mig selv fra det her.
Men jeg tror rigtig mange, der arbejder med marketing, fordi det er også noget med sprog, og det er en positiv bivirkning Ved at arbejde med kundetyper At den bliver sat lidt på pause Når folk kan se, at jeg er enig

Lise-Lotte Hansen
Ja, fordi hvis den så ikke performer Fordi du har jo samme situation Du lægger noget op, og du håber virkelig Det kommer til at rykke Men hvis det ikke rykker, så er det ikke sådan Du banker dig selv i hovedet Så sidder du og kigger og analyserer på det Og tænker, hvad er det, der ikke er grønt nok Hvad er det, der ikke er blot nok? Og så er det også nemmere at gå til en kollega. Det, jeg synes, det har været meget team-rykket.
De er ikke længere konkurrenter. De er virkelig team. Så går de til de andre og siger, er der noget, jeg misser her? Er der noget, der ikke er grønt? Det fungerer ikke. Det virker ikke. Og det er jo meget nemmere at gå hen og spørge, om der er noget, der ikke er grønt nok eller blåt nok, end at sige, er det noget lort, jeg har lavet? Så jeg tror faktisk, at de vil sige, altså i hvert fald min klare fornemmelse, at de synes, det er sjovt. Og de siger, vi rykker meget tættere på hinanden. Det er simpelthen også meget nemmere at søge kritik og feedback, når du gør det på en metode, jeg godt, at det er et tidligt stadie,

Morten Kyvsgaard
vi er på, men udover sådan den interne dialog og sådan nogle ting, er der allerede nogle indikatorer for, at det her har været med til at flytte nogle af de her brands, jeg har arbejdet med i forhold til at have kundetyper indover det?

Lise-Lotte Hansen
Altså det er der, hvor jeg nok ikke er så langt endnu, og jeg synes, det er lidt svært, fordi jeg har også efterlyst det lidt sådan, I må jo have haft mange kunder igennem efterhånden, og der må jo være nogle tilbagemeldinger på, hvad er det, folk har kunnet se i fakta. Fordi når man sidder på en direktionsgang, eller man har en ejer i USA, som ser på det hele globalt og kun kigger på tal, så vil det være rigtig nice at kunne sige, hold øje med det her tal.
Fordi om halvanden år, så har det ændret sig. Og der synes jeg måske ikke, at oplægget fra emotionelle kundetyper er mega skarpt på. Det er præcis den her, du skal måle på. Måske er det fordi, at de ikke har tænkt på det på den måde nu, eller fordi det er så forskelligt. Men lige nu kigger jeg lidt på vores cost per lead. Hvad koster en kunde? Bliver vi tydeligere, skarpere og mere clean i vores identitet,
og de kan huske os osv., men det er jo virkelig high level, så må det jo groft sagt på et eller andet tidspunkt kunne ses på vores cost pr. lead. Problemet med den er jo, at den udvikler sig, fordi Google er jo en lækker maskine, som er skidegod til at lave penge, så det er sjældent, at den sådan historisk går nedad. Men altså, jeg vil sige, jeg er ikke færdig med at finde ud af præcis, hvordan jeg måler på de her ting. Men groft sagt, altså, så handler alt
jo om bundlinjer før eller siden. Så jeg er egentlig, desværre er jo det her med at overbevise nogen om, at en metode, man arbejder på, er bedre end en anden metode. Men det, som jeg kan se konkret, og det har været nok til at give ro på bagsmækken, det er, at hvis vi før brugte 14 dage på at lave en kampagne klar til et brand, så kan vi gøre det på en uge. Det runder jo, ikke? Så vi kan producere meget mere,
og kan gøre vores kampagnespor meget dybere. Og så kan man sige, er de kedelige? Nej. I stedet for at lave måske 8 kreativer til en kanal til en kampagne, så laver vi måske 25. Fordi vi kan ryste dem ud af ærmet inden for rammen. Så vi får mange flere kreativer ud at spille, som kan konkurrere mod hinanden, den bedst kan vinde. Så på den måde, så er vi produktive af helvede til. Og det skal nok komme til at give bundlinjer.

Morten Kyvsgaard
Noget af det, jeg tænker ved det der, det er jo, at cost pr lead er en ting. Og noget af det, vi bryster os af, når vi snakker omkring emotionelle kundetyper, det er også at snakke omkring det her med livstidsværdi. Fordi vi helt i tankegang omkring det her er jo også, at vi får mere loyale kunder, når vi kommunikerer det, vi kan levere. Så alt andet lige, så burde der være noget i det, der både indikerer, ja, cost pr lead, som du selv siger, der kan være nogle ting, der spiller ind der,
sammenholdt med livstidsværdien. Altså, du ved, hvor loyale er de, når vi får dem ind på den her måde. Så der kunne sikkert være nogle ting der, hvor man har nogle metrics, man sådan kunne sammenholde med de her ting. Men det er enormt svært, og det er enormt vanskeligt. Også fordi, altså, pangdangen, synes jeg jo, det kan jo være lidt det der med, altså, hvor stærkt er vores brand? Hvilken metric vil man tage udgangspunkt i? Hvordan har vi flyttet os? Det er lidt sammenlignet med, du ved, hvor sund er jeg?
Er det min vægt? Er det mit taljemål? Lige præcis. Altså, du ved, hvilken metrics skal jeg tage fat i her, for at dokumentere, at jeg har det? At jeg er et sundere menneske fra før? Ja.

Lise-Lotte Hansen
En god måde at sige det på. Det er svært. Ja, fordi det er jo så mange ting. Det er det nemlig. Og man kunne godt sige, at man kunne gå ud og lave en brandingundersøgelse og sige, okay, hvad var scoren før, og hvad er scoren efter? Men du gør jo mange andre ting i den fase, så det er jo ikke sådan, at du kun har arbejdet med modskillende kundetyper. Så har du måske også postet en masse penge i en eller anden bestemt brandingkampagne. Så igen, det er sindssygt svært, og det er faktisk et meget godt
billede på det. Jeg elsker de der billeder, fordi det gør det nogle gange nemmere for mennesker, der ikke sidder med det at forstå det. Men ja, det er svært, hvad for en en skal vi lige trække ud? Men jeg kan i hvert fald se, at vi er mere produktive. Vi producerer langt mere på hurtigere, altså på kortere tid. Og så kan man sige, jamen det kunne du også gøre ved at piske folk helt vildt og gøre, ikke? Men vi gør det samtidig med, at trivselen, den er virkelig opadgående, og teamworket er blomstret mere end nogensinde.
Så tænker jeg, så er det sgu ikke helt dumt.

Morten Kyvsgaard
Det er nok.

Lise-Lotte Hansen
Er det nok? Så er jeg meget, meget glad.

Morten Kyvsgaard
Og det andet er pågående arbejde, det er helt en med det. Det er en interessant diskussion.

Lise-Lotte Hansen
Og så er det jo på ingen måde dyrere. Hvorfor skulle der egentlig være et issue? Fordi ja, det koster lidt at tage uddannelsen, fair nok, men det er en engangsting, ikke? Det er jo arbejdsglæde, at man pludselig ved, hvad man skal gøre, og ikke laver en masse fejlskud, og man har en retning, hvor man ikke svinger hele tiden, og man producerer også meget hurtigere og mere effektivt, altså. What’s not to like?

Morten Kyvsgaard
Ja, altså. Her på falderebet, sådan kundetyper, nu har du arbejdet med det, og arbejder med det nu, kundetyper og kundetyper i uddannelsen. Hvem er den særlig relevant for i dine øjne?

Lise-Lotte Hansen
Jamen, den er jo selvfølgelig for en marketingmanager. Det er der ingen tvivl om. Men jeg synes jo, og den er også for den enkelte lille selvstændige, som starter en virksomhed, fordi der får man en retning, og hvis du skal ud og penetrere et nyt marked, hvor det er svært, så slipper du i hvert fald for at forsøge dig med syv forskellige retninger, før du rammer. Og det tvinger dig til at gøre nogle tanker omkring, hvad det er, du vil. Så jeg synes egentlig, at den er relevant for mange, men altså, små selvstændige erhvervsdrivende,
marketingmanagers, men jeg synes også ledere, som leder, marketingmanagers, eller e-com-managers, osv. Som dig. Ja, fordi, altså så, det jeg synes, der er det fede ved at gøre det her, det er jo, at du netop får produktfolkene med, du får produktudvikling, du får salg, du får hele organisationen med. Det tror jeg er stærkere, end hvis du kun går direkte på en marketingafdeling. Så kunne man sikkert også godt i bureauer
have glæde af det, fordi man kan guide folk i den rigtige retning og sådan noget. Så der er faktisk mange målgrupper.

Morten Kyvsgaard
Og det synes vi jo også. Vi synes jo, at alle burde arbejde med det her, og jeg tror, at vi har snakket om det før i podcasten, men igen, altså kundetyper, det er sådan lidt som at, du ved, nu kører du en Porsche, og så skal du tilbage og køre en Aygo. Altså, det kan du bare ikke rigtig. Når du først ser det, så kan du ikke gå tilbage igen. Så det er sådan lidt noget, der klister. Ja, det er det. Og ser du også på samme måde? Ja.

Lise-Lotte Hansen
Det gør jeg. Ja. Altså, ja, det er jo ikke et nyt system, det er en ny metode, og jeg vil nok ikke rigtig kunne lade være at bruge den metode.

Morten Kyvsgaard
Det er svært at lade være med at se det. Ja.

Lise-Lotte Hansen
Det ser jeg ikke nogen grund til. Nej. Så skal der ske et eller andet fuldstændig vanvittigt, der kommer en ny metode. Det ser jeg ikke nogen grund til. Så skal der ske et eller andet fuldstændig vanvittigt, der kommer en ny metode. Men som det er nu, så er det en metode, som man tager i brug, og som man kan mærke fungerer, og det slipper man ikke lige igen. Men det kræver, at man følger med, fordi verden står ikke stille. Så metoden tager jo hele tiden afsæt i, hvad der sker ude i verden.

Lise-Lotte Hansen
Og det er jo også derfor, at det ikke bliver kedeligt. Så det der med at have en i huset, som er uddannet, der er jo så et netværk, kan man sige, når man er uddannet, hvor man bliver opdateret, og man får lov til at sidde i nogle nørdgrupper og spare med nogle andre, som jeg synes er mega fedt. Det er selvfølgelig stærkt, men det er jo ikke alle organisationer, der har den størrelse, at man kan sige, det berettiger til at have en, der er uddannet. Men hvis man er en vis størrelse, så vil jeg sige, lad vær med at give den her uddannelse til marketingmanageren. Eller giv den også til ham eller hende. Men tag en med fra ledelsen, for ellers får du den netop ikke ud i alle de andre afdelinger.
Og det synes jeg, man skal gøre, hvis det er en større virksomhed.

Morten Kyvsgaard
Det er en god pointe. Hvordan ser du frem til her på falderebbetat arbejde med kundetyper fremadrettet? Hvordan kommer I til at arbejde med det? I kommer til at arbejde med det, det kan jeg høre. Men hvordan ser du ud de kommende år?

Lise-Lotte Hansen
Jamen altså, resten af året her skal vi igennem det her, vi kalder sundhedstjekket. Og så næste år skal vi sådan op på next level, hvor det er mere end sundhedstjekket, hvor vi sådan skal være så rene, som vi nu kan være. Og det spændende for os lige nu, det er, at vi er ved at udrulle det i Holland, hvor det er lidt spændende at skal transformere det til et andet land, hvor man skal kommunikere det på et andet sprog,
skabe den her wahoo-effekt og begejstring. Og så er det meget sjovt, fordi man kan egentlig mærke, at så meget anderledes er det egentlig ikke, fordi det er hollænder. De køber gardiner på nogenlunde samme måde, og det er meget interessant at prøve det af der også.

Morten Kyvsgaard
Så der er også noget med at gå internationalt med det og så videre og få det skaleret.

Lise-Lotte Hansen
Og det næste step vil jo være spændende, hvis de begynder at spørge til det i USA og sige, hvad er det for noget, I laver derovre? Hvad er det for en metode, I bruger? Det glæder jeg mig lidt til, at de kan begynde at se noget, og vil spørge os, hvad er det, I gør? De er meget glade for den traditionelle form for lifestyle mosaiks, hvor vi putter folk ned i kasser. Og jeg har sådan prøvet at fortælle dem lidt, at I vælger, altså nu ved jeg ikke, hvor mange, der lytter med her,
som kender det her med den her Lego-mand, som der er en del af emotionelle kundetyper. Men den måde, som de traditionelle metoder fungerer på, det er jo lidt, at man vælger en gruppe af mennesker, som passer ned i en specifik kasse, hvor jeg tænker, at jeg handler med alle mennesker. Jeg handler med den farve, altså det indkøbshumør i alle mennesker. Så hvem er smartest? Er I det, fordi I har valgt en lille gruppe?
Jeg vælger dem alle sammen. Jeg taler bare til en helt bestemt, altså et helt bestemt humør i den enkelte. Så jeg udvider markedet, og det vi kan se i dag er sådan set også, at hvis man tager i 24, så er vi nok det land i vores organisation, som har taget størst markedsandel. Jamen, vi har også udvidet vores marked. Så jeg glæder mig lidt til, at jeg har overskud til, at når de begynder at spørge, hvad var det lige, I gjorde, så siger I, nu skal du høre.
Så det synes jeg lidt, det glæder jeg mig til.

Morten Kyvsgaard
Spændende. Tusind tak, Liselotte. Har du noget på falderebbet , som jeg ikke har spurgt efter, som du synes er relevant i den her sammenhæng, vi har været godt omkring, synes jeg?

Lise-Lotte Hansen
Nej, det ved jeg ikke. Jeg synes, I skal arbejde mere med det der academy, som I har bygget op, hvor man kan løbende on-boarde nye medarbejdere. Selvom vi gerne vil holde på alle medarbejdere og have dem så lang tid som muligt, så vil der være udskiftning. Og så dumper du ned i en organisation, som taler et sprog, som du aldrig har hørt om.

Morten Kyvsgaard
Kunne du forestille dig at rekruttere i fremtiden, når kundetyper er noget, alle bruger? Nemlig! Kunne du forestille dig, at det kunne give en lille plus på en skala? Det vil det gøre.

Lise-Lotte Hansen
Og jeg vil sige, at den marketing manager, jeg er ansat, som ikke har været der så længe faktisk, som er forholdsvis ny, der var valget også mellem nogle stykker. Og der tog jeg faktisk hende her, fordi hun kendte til emotionelle kundetyper. For det gjorde bare implementeringen nemmere for mig, fordi jeg havde en, der var med fra start af. Hun havde ikke den fulde uddannelse, men hun havde snus til. Og det var egentlig nok til,
at vi var meget hurtige på at bølgelængde. Det endte faktisk med den samtale, hun var til. Den kom til at trække ud, og vi sad og kom til at gå i gang med arbejdet. Så det var næsten tilskrevet, da hun gik hjem, hvor jeg prøvede at holde facaden. Ja, men du hører fra mig, jeg har jo flere andre til samtale. Hvor det næsten var et paradoks, fordi vi er i gang med at løse opgaven. Så det var næsten uprofessionelt, men vi har virkelig et godt match.
Så der vil jeg sige, at det var en af årsagerne til, at det lige præcis var hende, jeg havde brug for at se. Så ja, flere af dem, tak.

Morten Kyvsgaard
Ja, vi arbejder på det.

Lise-Lotte Hansen
Ja, det er godt.

Morten Kyvsgaard
Tusind tak, og det er en god historie at slutte af med, synes jeg. Det giver nogle spændende perspektiver, vi arbejder videre med. Og det er jo det, vi arbejder for hver dag, kan jeg så sige.

Lise-Lotte Hansen
Det er godt.

Morten Kyvsgaard
i mit regi her. Tusind tak, fordi du havde tid til at snakke, og det var din første podcast, og du overlevede faktisk. Imponerende nok, det er ikke så farligt endda. Jeg synes, jeg plejer at være okay venlig. Ja, det

Lise-Lotte Hansen
du får 10 ud af 10. Ja, det er godt.

Morten Kyvsgaard
Tak for snakken, og tak fordi du lyttede med derude. Vi er tilbage med en episode igen meget snart i dit podcastfeed.

Scroll to Top