Kundetyperne får det til at virke.
Kunne det virkelig være rigtigt at kundetyperne får det til at virke og det bliver nemmer at få kunder?
“Jeg var lidt spændt på, hvad der ville ske. Efterhånden som jeg har været en del af det, er det vokset på mig. Det er for fedt!”
Ordene kommer fra Susan Murphy Lamprecht, der siden 2016 har været selvstændig indehaver af virksomheden Murphy Technical Text. Her specialiserer Susan sig i at oversætte og korrekturlæse tekster med teknisk indhold fra engelsk til dansk.
Én af de vigtige præmisser for at metoden virker optimalt er, at man som virksomhed kun henvender sig til én kundetype.
Netop den præmis skabte en vis skepsis hos Susan. “Jeg var bange for, at kundetyperne gjorde, at jeg ikke kunne nå ud til alle de forskellige kundegrupper. Specielt når man kun målrettede mod én kundetype.”
Ændrede virksomhedsnavn
En video med Jannie, der med forskellige farvede legoklodser forklarer, at vi, modsat hvad man måske skulle tro, har alle kundetyperne i os. Fik dog tingene til at give mening for Susan.
“Jeg valgte kundetype abonnement, fordi det er opdelt i de forskellige kundetyper. Hvad der er karakteriseret ved de forskellige kundetyper,” fortæller hun.
Susan havde igennem længere tid overvejet at specialisere sin forretning, så hun kunne fremstå endnu tydeligere over for kunder og distancere konkurrenterne.
Det gjorde blandt andet også, at hun valgte at ændre virksomhedsnavnet fra Murphy Communication til Murphy Technical Text.
Anbefaling til andre oversættere
Udover at tiltrække de rigtige kunder, har kundetyperne haft en god afledt effekt for Susan, så hun nu i højere grad har nemmere ved at træffe beslutninger i hverdagen:
“Det gør det nemmere at sige til og fra i det daglige. For eksempel vil jeg ikke arbejde med medicinsk udstyr, fordi jeg ikke har noget erfaring inden for branchen og ikke føler mig stærk nok her. Hvis jeg bliver tilbudt en opgave, der er uden for mit speciale, så siger jeg “nej tak” til den”, siger hun.
Susan anbefaler metoden om kundetyperne – også til andre ligesindede oversættere.
Hun mener, at man kan få godt udbytte af metoden, hvis man forinden er mentalt indstillet på særligt én ting.
“Man skal være skarp på, hvilket område man vil arbejde indenfor (dvs. teknik, marketing, økonomi, it, osv.) som oversætter, og hvem man vil henvende sig til. Det har været min fordel, at jeg har været indstillet på det, da jeg valgte kundetyperne,” slutter hun.